>> Vissza a blog aloldalra...

2021. AUGUSZTUS 25.

MIRE ÜGYELJÜNK A KÉP KIVÁLASZTÁSÁNÁL?

Milyen szempontokat kell figyelembe venni, amikor kiválasztunk egy képet azzal a céllal, hogy egyedi playmat készüljön belőle? Honnan tudhatom, hogy egy fotó vagy illusztráció megfelel a célnak? Íme a válaszok a legfontosabb kérdésekre!

Bár a kész playmat a mi műhelyünkből gördül ki, hogy mennyire lesz szép a végeredmény, az valójában nagyrészt a kiválasztáson múlik: azon, hogy milyen képanyagból dolgozhatunk.

Alapvetően három szempont van, amit mindenkinek érdemes szem előtt tartania, amikor képet választ: ezek a felbontás, a képarány és az elrendezés. Mindegyik egyaránt fontos, hiszen hiába áll rendelkezésünkre egy gyönyörű illusztráció, ha nagy méretben már nem mutat jól, esetleg hiányoznak róla fontos részletek. Megijedni azonban nem kell szerencsére: csupán néhány, laikusok számára is könnyen érthető apróságra kell odafigyelnetek — nézzük ezeket szépen sorjában!

A FELBONTÁS

A digitális képeknek ez az a tulajdonsága, ami meghatározza, hogy nyomtatásban mennyire lesz részletes, "éles" a kiválasztott illusztráció. A felbontást két irányból is meg lehet közelíteni: az egyik a pixelfelbontás, ami azt mutatja, hogy hányszor hány pontból áll össze az adott kép. Ennek megállapításához nem kell semmiféle grafikai program: elég, ha a böngészőnkben megnyitjuk a képet, és a címsorban látni fogunk egy 'szélesség' × 'magasság' értéket. Nyilvánvalóan minél nagyobbak ezek a számok, annál jobb, de általánosságban elmondható, hogy 2000 pixel szélesség felett már kifejezetten jó minőségre lehet számítani a kész playmatot illetően. Ennél kisebb (főleg 1000 alatti) értékek esetében azonban inkább érdemes nagyobb felbontású verziót vagy más képet választani.

A másik érték a képpontsűrűség, a DPI (dots per inch), amely már a nyomtatáshoz kapcsolódik, hiszen ez mutatja meg, hogy hány pixel esik egy hüvelykre — a letöltött képfájlok tulajdonságai között ez a szám is megtalálható a pixelfelbontás mellett. Nyomtatásra általában a 300 DPI-t szokás javasolni, de megfelelően nagy pixelfelbontás esetén már 100-150 DPI képpontsűrűséggel is nagyon szép végeredményt kapunk playmat esetén a tapasztalatok szerint.

A KÉPARÁNY

Az általunk gyártott playmat mérete 58×38 cm, ami azt jelenti, hogy a kapott képet is ehhez az oldalarányhoz kell igazítanunk. Ez elviekben megoldható torzítással is, amikor a kép oldalainak méretét a playmat oldalainak méretéhez igazítjuk, de — ahogyan a neve is mutatja — ez a módszer vagy szélességében, vagy magasságában torzítani fogja a képet, így alkalmazása csak a legritkább esetekben célszerű. Nagy hátránya még a torzításnak, hogy ha a képen olyan elemek vannak (például játéktér, kártyák helye stb.), ahol fontos a pontos méret megtartása, akkor szintén nem alkalmazható.

Ami jellemzőbb, hogy a "kilógó" részt egyszerűen levágjuk, így elkerülve a torzítást. Emiatt fontos, hogy minél közelebb legyenek egymáshoz az oldalarányok, hiszen annál kisebb lesz a veszteség.

Ez a levágás akkor okozhat gondot, ha nagy a különbség a képarányt tekintve, hiszen ha egy négyzet vagy álló kompozíciót kell megnyesni, akkor fontos részletek veszhetnek el. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy csak olyan esetben válasszatok ilyen képet, ahol ez nem okoz problémát.

A lényeg tehát az, hogy mindig olyan képet igyekezzetek választani, ahol a levágással várhatóan nem vesznek el fontos részletek. A tapasztalat az, hogy az olyan illusztrációkkal vagy fotókkal nem lehet mellélőni, amik fekvő elrendezésűek, középre igazított kompozícióval.

AZ ELRENDEZÉS

Mielőtt jobban belemennénk abba, mire is kell figyelni az elrendezést tekintve, érdemes tisztázni a nyomdai kifutó fogalmát. Ahogy minden nyomdai gyártástechnológiában, úgy nálunk is létezik ez az ún. kifutó, ami a vágásnál (jelen esetben az illesztésnél) ad egy kis mozgásteret. Nálunk ez oldalanként 10-10 mm (a sarkoknál a kerekítés miatt egy picivel több), ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy egy 60×40 cm méretű nyomattal dolgozunk, és ezt illesztjük az 58×38 cm méretű playmatra.

Ami félreértést szokott okozni: a kifutó ugyanúgy a kép része, csak már nem kerül rá a playmatra. Érdemes úgy tekinteni rá, mint egy "meghosszabbított" háttérre, ami azt biztosítja, hogy az illesztés apró elmozdulásai ne okozzanak problémát a playmat széleinél, ahogy ez a fenti példán is látható.

Hogy mikor okozhat bonyodalmat a kifutó? Leginkább akkor, amikor a kép legszélén található fontos elem, például egy felirat, vagy mondjuk játéktér esetén egy-egy mező. Mivel a kifutó nem elhagyható, ezért a nekünk elküldött képpel mindig úgy kell kalkulálni, hogy a szélső 10-15 mm (plusz a korábban tárgyalt levágás természetesen) elveszik, és ezt nem is lehet megkerülni (például egy egyszínű kerettel, hiszen ez ugyanúgy elüt a háttértől, mint egy rossz illesztés).

Ha tehát egyedi szerkesztésű képpel kerestek bennünket, akkor fontos, hogy figyeljetek oda arra, hogy a kép legszélén ne szerepeljenek lényeges elemek, máskülönben utólag kell módosítani azt.

KONZULTÁCIÓ

Nem győzzük hangsúlyozni, hogy természetesen mindenkivel egyedileg konzultálunk a megrendelést követően, így ha bármilyen probléma merülne fel a képpel, azt jelezni tudjuk. Illetve minden esetben előnézeti látványtervet küldünk, ami lényegében a playmat digitális változata, vagyis megmutatja azt, mire lehet számítani a gyártásfolyamat végén (mind elrendezésben, mind pedig képminőségben). Nekünk is az a célunk, hogy a doboz kibontását követően senkit se érjenek meglepetések, így ezeket a lépéseket kiemelt fontossággal kezeljük. Fontos azonban, hogy már maga a kép kiválasztása is megfelelő legyen, az egyik legalapvetőbb szabályunk ugyanis úgy szól: minél jobb az alapanyag, annál szebb lesz a playmat! Érdemes tehát odafigyelni a fentebb részletezett három szempontra már a kiválasztás során.

>> Vissza a blog aloldalra...

Legendary Loot Entertainment Kft. © 2021
ÁSZF Alanor Webshop Facebook